Tärkein työasia?

Tärkein työasia, mikä se voisi olla?

Jos pitäisi valita yksi, voisi se minun kartallani olla se, että haluan tehdä työtä, jota teen. Saan tehdä mitä haluan, ja haluan tehdä, mitä saan. Joku voisi tiivistää ajatuksenkulkuni siten, että olen motivoitunut työstäni.

Mistä sitten motivaatio syntyy? Merkityksellistä työtä, autonomiaa, yhteisöllisyyttä ja kyvykkyyttä.

”Motivaatio ei ole peritty tai hankittu ominaisuus. Motivaatio muuttuu ja elää jatkuvasti. Richard M. Ryanin ja Edward L. Decin itseohjautuvuusteorian mukaan sisäinen motivaatio syntyy merkityksellisestä työstä, autonomian tunteesta, yhteisöllisyydestä ja omasta, koetusta kyvykkyydestä.”

Ylilääkäri Timo Vänttinen Lääkärikeskus Aavan työterveyshuollon liiketoiminnasta puhuu asiaa ehkä tärkeimmästä työasiasta, hyvinvoinnista työssä, tämän päivän Helsingin Sanomien mielipidekirjoitusosastolla. Työssäviihtyminen on monesti juuri johtamiskysymys. Millainen on johtamiskulttuuri yrityksessä, jossa työskentelet? Onko sitä mietitty? Mikä kaikki mielletään johtamiseksi? Varsinaisen johtamisen lisäksi kaikki johtajan teot rakentavat kulttuuria, joka rakentaa raameja sille, miten työtä teemme. Ja johtamista, sitä löytyy muualtakin, kuin esimies-työntekijä -suhteesta. Jokainen kun johtaa myös itseään ja itsensä johtamiseenkin imetään vaikutteita siitä kulttuurista ja esimiehen esimerkistä.

Itse koen, että NLP:n työkalut ovat niitä kaikista vaikuttavimpia johtamisvälineitä. Esimerkiksi, esimiehenä osaa auttaa löytämään työstä merkityksellisyyttä ja rakentaa yhteisöllisyyttä paremmin. Ja jos vaikka on ollut esimiehenä hallinnanhaluinen, oppii oivaltamaan, miten hyvin voi olla, kun on toisin. NLP on ainakin omalla kohdalla auttanut anniskelemaan autonomiaa ja kokemaan itsestälähtöistä kyvykkyyttä.

Oi, kuinka kiitollinen olenkaan NLP:lle, niin monesta asiasta.

Kirjoittaja Tarja Törmänen on toiminut pitkään Wulff-konsernin viestintä- ja markkinointijohtajana, johtoryhmän jäsenenä ja esimiehenä. Kurkista myös HalutOn-blogiin.

TARJA TÖRMÄNEN ja VEERA UUSOKSA ovat puhumassa aiheesta ”Seksi työssä, vaan ei seksityössä – seksuaalisuus, minä, sinä ja hän” Suomen NLP-yhdistyksen Rahaa, seksiä ja mielenvoimaa -pikkujouluseminaarissa Helsingissä pe 25.11.2016. Lisätietoja ja ilmoittautuminen tästä.

Tarja Törmänen, NLP Trainer, viestintävalmentaja