Viipaleiden viisaus

Valo ja pimeä, kesä ja talvi, viha ja rakkaus, vale ja tosi – me pilkomme polariteetteihin maailmaa ymmärtääksemme, missä elämme. Yksi näkökulma on kuin maiseman katsomista ikkunasta, samasta talosta eri ikkunoista voi nähdä toisistaan poikkeavan maiseman. Oikeassaolemisen taakka pysäyttää keskustelun, vaikka yhdessä rakentamalla monesta viipaleesta tulisi laajempi todellisuus.

Toisen tontille

Miten mukava on puhua ihmisten kanssa, jotka ajattelevat asioista kuten minä. Se virittää ja syventää omien ajatusten arvoa, sitä jokainen kaipaa ja tarvitsee. Empatia vaatii joskus ottamaan askelia sellaiselle tontille, missä toteutuu eri arvot kuin itsellä. Se herättää kiukkua ja taistelunhalua näyttää toiselle, kuinka väärässä hän on. Siinä fokuksessa ei enää ole edes oma ”oikea”. Isossa mittakaavassa asetelma näkyy jokapäiväisissä uutisissa, kuinka pitkälle kollektiivisesti voimme mennä taisteluissa oman oikean puolesta.

Hento ajatus

Toimintaa on helppo arvostella, koska se on näkyvää ja sen seuraukset ovat usein konkreettiset. Toimintastrategian takana on aina historia, joka on sysännyt ajattelustrategian liikkeelle. Sitä on harjoiteltu pitkään, usein monen sukupolven ajan ja uskomukset ovat muuttuneet mielen sisäisiksi faktoiksi. Ymmärrys toisinajatteleviin tulee uskalluksesta astua toisen todellisuuden kartalle ilman omaa ”totta”. Sieltä pettymysten, pelkojen ja toiveiden maastosta löytyy pieni ja hento ajatus, joka on alkanut tallata polkua monien aivojen hermoverkkoihin, mistä se manifestoituu fyysisen maailman aavikoille ja keitaille. Ydinajatuksen löytyminen avaa sydämen empatian. Harjoitus tekee tässäkin asiassa mestarin. Empatia pelastaa oikeassaolemisen taakasta ja haluun auttaa.

Navigaattori

Jo pelkkä yritys ymmärtää toisen todellisuutta, tuo monta viipaletta lisää omalle kartalle. Arvot kirkastuvat ja niiden pohjalta voi säätää navigaattoria kohti harmoniaa. Jokainen terapiaa tekevä kuulee asiakkaaltaan tavoitteiden asettelussa: Mielenrauha. Jos saman tavoitteen laajentaa koko runsaaseen seitsemään miljardiin elävään ihmiseen, se on: Maailmanrauha. Kirjoitetaan navigaattoriin tänään tuo sana ja katsotaan, mitä reittejä siihen valikoituu. Meissä on kollektiivista voimaa, kylvetään hento ajatus ja muistetaan kastella kukkaa eikä rikkaruohoa.

Tätä kakkua oli kiva viipaloida!

Terhi Vedenkivi, NLP-opettaja, laaja-alainen terapeutti, kouluttaja, työnohjaaja ja kirjailija