MIELI-harkat

MIELI-harkat lehdessä ja netissä

MIELI-harkka on Suomen NLP-yhdistyksen treeni- ja harjoituspalsta MIELI-lehdessä ja netissä. Palstalla NLP-kouluttajat ja -valmentajat tarjoavat sinulle NLP:tä helposti omaksuttavassa muodossa, omatoimisesti kokeiltavaksi.

Löytyykö työkalupakistasi sopiva harjoitus yhdistyksen jäsenille jaettavaksi? Harjoitus voi olla tuttu tai ihan uusi: tärkeintä on, että se on sellainen, jota on helppo kokeilla myös ilman NLP-kouluttautumiskokemusta. Tarjoa harjoitusta julkaistavaksi nlpyhdistys.fi nettisivuilla tai MIELI-lehdessä.

Ideoi ja ota yhteyttä

päätoimittajaan
Tarja Törmänen
mieli@suomennlpyhdistys.fi ja p. 040 544 5550

“Vähän niin kuin Niksi-Pirkka, mutta parempi ja ei tarvita niin paljon sukkahousuja.”

“NLP:tä helposti omaksuttavassa muodossa.”

“Kokeileminen tekee teoriasta totta.”

Harkkavalikoima:

1/2021 Voimavaroja muistoista
1/2020 Perusvastakohtien tutkiminen
1/2019 IRTI – siteen katkaiseminen
2/2018 Vahvista positiivista energiaasi
1/2018 Uskomusten muuttaminen tila-ankkureilla
5/2017 Onko se totta?
4/2017 Assosiaatio ja dissosiaatio
3/2017 Karteesiset koordinaatit
2/2017 Tulevaisuus neuvonantajana
1/2017 Hyvin muotoiltu tavoite – P.O.T.K.E.

5/2016 Sydämen viesti

4/2016 Näkökulmaharjoitus

3/2016 Ankkurointi

2/2016 Dynaaminen pyöritys

1/2016  Roolin valinta

1/2021 Voimavaroja muistoista

Tämä viiden sormen ankkurointiharjoitus auttaa sinua saavuttamaan syvän rentoutumisen ja rauhan tilan ja vahvistaa kokemustasi omasta ihmisarvostasi. Kaikki voimavarat tulevat omista kokemuksistasi ja ovat siten tosia. Harjoittelemalla voit aktivoida ne alle viidessä minuutissa.

* * *

Hengitä syvään ja rauhallisesti. Hengitä sisään nenän kautta ja anna ilman virrata uloshengityksessä suun kautta syvänä huokaisuna. Keskity hengityksen eri vaiheisiin: sisäänhengitys, uloshengitys, hengitysten väli. Anna hengityksen tasaantua sopivan rauhalliseksi rentoutumisen jatkuessa ja edelleen syventyessä.

* * *

Paina peukalo ja etusormi yhteen. Pidä sormet kiinni toisissaan ja palauta mieleesi jokin tilanne, jossa tunsit hyvää, terveellistä väsymystä. Se oli ehkä jonkin rankan urheilusuorituksen jälkeen, tai kun teit puutarhatöitä, tai olit vaeltamassa mäkisessä maastossa. Tunne kuinka painavat ja rennot lihaksesi ovat. Tunne niiden lämpö ja hyvinvointi koko kehossasi. Nauti hyvän väsymyksen olosta hetken aikaa.

Paina nyt yhteen peukalosi ja keskisormesi. Pidä sormet kiinni toisissaan ja palauta mieleesi tilanne, jossa koit rakkautta. Kysymyksessä oli ehkä lämmin halaus, luottamuksellinen keskustelu tai intiimin yhteyden kokemus. Viivy hetken aikaa tuossa rakkauden kokemuksessa.

Paina seuraavaksi yhteen peukalo ja nimetön sormi. Pidä sormet kiinni toisissaan ja palauta mieleesi paras kohteliaisuus tai myönteisin palaute, minkä olet koskaan saanut. Voit kuulla sen mielessäsi nyt. Kuuntele tarkkaan. Anna sen todella tulla tietoisuuteesi. Hyväksymällä tuon myönteisen kommentin osoitat kunnioituksesi myös sen sanojaa kohtaan.

Paina vielä yhteen peukalo ja pikkusormi. Pidä sormet kiinni toisissaan ja palaa mielessäsi kauneimpaan paikkaan, missä olet koskaan käynyt. Voit nähdä värit ja muodot, voit nähdä valojen vivahteet. Kuuntele tuon kauniin paikan ääniä: ehkä tuulen kuiskausta puissa, ehkä aaltojen jylinää. Tunne tuon paikan lämpötila, lämpö tai viileys. Viivy siellä hetki.

Voit vielä kerrata muistot omaan tahtiisi: hyvä väsymys, rakkaus, myönteinen palaute ja kaunis paikka.

* * *

Harjoituksen on suomentanut ja muokannut NLP Trainer Soili Hämäläinen. Se pohjautuu tekstiin Nourishment from the past kirjassa McKay, Matthew & Fanning, Patrick: The Daily Relaxer. New Harbinger Publications, Canada 1997.

1/2020 Perusvastakohtien tutkiminen

Harjoitus lisää luovuutta, auttaa irti jumiutuneista käsityksistä, auttaa löytämään uusia merkityksiä, kehittää omaa perusajattelua.

Jokaisella ihmisellä on omat kaksinapaiset peruskäsitteensä ajattelun ja oman minuutensa ytimessä. Käsitteen usein piilossa oleva vastakohta  määrittelee käsitteen merkitystä. Ajattelusta tulee jäykkää, jos käsite ja vastakohtapari on rakentunut selkeälle joko-tai-logiikalle tai käsitteellä on vain yksi vastakohta. Esim. hyvän vastakohta on paha. Jos ei ole kokonaan hyvä, on paha. Siis maailmassa on todella vähän hyviä ihmisiä.

Tässä ajatteluharjoituksessa tutkitaan tavallisten peruskäsitteiden vastakohtapareja:

1) Mieti, mitä seuraavat sanat sinulle merkitsevät ja mikä on sinun vastakohtasi niille omassa henkilökohtaisessa kokemuksessasi:

• vahva
  • työ
  • vastuu
  • täydellinen
  • hyväksytty
  • riippuvainen
  • onnistuminen
  • mielenkiintoinen
  • hyvä
  • rento

Huom! epä-alkuiset vastakohdat eivät kelpaa.

2) Valitse sitten jokin tärkeältä tuntuva pari, ja tunnista kuinka ne ovat mielessäsi mielikuvina (VAK). Tätä vastakohtaparia tutkit, muokkaat ja muuntelet.

3) Irrottelu: Vastakohtaparien paikkoja sisäisessä maailmassa (mielikuvissa) muunnellen

• kokeile siirtää vastakohdat etäämmälle toisistaan ja sitten lähemmäs toisiaan

– Mitä huomaat?

• kokeile siirtää toinen ylemmäs ja toinen alemmas ja sitten päinvastoin

– Mitä huomaat?

• kokeile pienentää ja suurentaa kumpaakin

– Mitä huomaat?

• kokeile siirtää toinen lähemmäs ja toinen kauemmas ja sitten päinvastoin

4) Kokeile erilaisia vastakohtia valitsemallesi asialle

– Mitä huomaat?

5) Vastakohdan rakennetta muunnellen. Tarkista, onko vastakohtapari mielessä nyt joko-tai-rakenteena (mielikuvat irrallaan) vai sekä-että-rakenteena (mielikuvat jatkumolla).

Jos vastakohtapari on irrallaan, kokeile muuttaa rakenne jatkumoksi ja huomaa mitä tapahtuu.

Jos vastakohtapari on jatkumona, kokeile muuttaa jatkumo ympyräksi niin, että jatkumon päät kohtaavat, ja vastakohtapari sijoittuu jotenkin tälle ympyrälle. Anna niiden hakea paikkansa ja odota vähän aikaa niin, että mielesi tottuu ajattelemaan asioita tällaisen ympyrän kautta.  Mitä huomaat?

Harjoituksen muokkasi NLP Trainer Soili Hämäläinen kirjasta Asikainen- Toivonen: Ajatusleikki, NLP ajattelukirja 2. Mielikirjat 2002.

1/2019 IRTI – siteen katkaiseminen

Harjoitus sopii vuorovaikutussuhteiden ja tunnetilojen parantamiseen.

1. Valitse suhde, joka vaivaa sinua. (koet olevasi kielteisesti sidoksissa)

• Kyse voi olla esim. x puoliso, vanhemmat, perhe, kaveri, pomo, joku ihminen, ryhmä tai yhteisö.

2. Piirrä käsillä ilmaan hologrammi henkilöstä.

• Piirrä hologrammiin myös kädet.

3. Kuvittele, että teidän välillänne on side.

• Mistä mihin side kulkee? (esim. rinnasta rintaan)
  • Minkä värinen side on? Mitä materiaalia se on?

4. Valitse väline tapa, jolla siteen katkaiset.

• Jos katkaisisit siteen, millä tai miten sen tekisit? esim. sakset, veitsi, miekka, saha, leikkuri, repäisemällä jne.

5. Valmistaudu siteen katkaisuun.

• Ota ”väline” valmiiksi ja kuvittele katkaisevasi side. Havainnoi, mitä sulla vielä nousee mieleen esim. tunteita tai ajatuksia.
  • Jos suhteessa on jotain sellaista, mitä haluat säilyttää siteen katkaisemisesta huolimatta, ota se mukaan ja luo siitä metafora, jonka voit ottaa mukaan.

6. Kuiskaa viesti korvaan ja anna lahja.

• Nyt hyvät asiat säilyvät ikuisesti.

7. Katkaise nyt side valitsemallasi tavalla ja välineellä.

• Katkaistuasi siteen, yhdistä oma siteesi pää tulevaisuuden minäkuvaasi, joka on onnellinen ja toisen osapuolen siteen pää hänen omaan tulevaisuutensa minäkuvaan, joka on myös onnellinen.

8. Tarkista, millainen olo sinulla on.

Harjoituksen tarjosi  Tuula Masalin – oman elämänsä Pikku Myy matkalla Dalai Lamaksi. NLP Trainer, Fellow Memeber Trainer IANLP, Coach IANLP

2/2018 Vahvista positiivista energiaasi

Meillä on koko ajan kaikenlaisia tunteita ja kaikki tunteet ovat ok. Positiivinen tai negatiivinen tunnetilamme välittyy ympäristöön ja muut ihmiset saavat siitä hyvin nopeasti osansa. Tunnetilamme on yhteydessä vetovoiman lakiin, joka on meitä ympäröivää universaalia energiaa. Tämä energia toimii fysiikan lainalaisuuksien mukaan ja vastaa siihen värähtelyyn, jota lähetämme ulospäin. Saamme koko ajan lisää sitä, mikä meistä välittyy ulospäin.

Jos haluat, voit vahvistaa positiivista energiaasi vaikkapa seuraavalla harjoituksella:

Istu tukevasti tuolilla, sohvalla tai muulla alustalla.

Hengitä muutaman kerran syvään. Jokaisella sisäänhengityksellä hengität itseesi sitä voimavaraa, mitä tarvitset. Se voi olla vaikkapa rauhallisuutta, onnellisuutta, tasapainoa, iloa tai aivan mitä tahansa. Jokaisella uloshengityksellä hengität ulos kaikki ne asiat, jotka eivät kuulu tähän aikaan, paikkaan ja hetkeen. Jatka tätä riittävän kauan. Mieli vaikuttaa kehoon ja keho mieleen – ja ehkä huomaat, kuinka olosi pikkuhiljaa muuttuu.

Kuvittele, että sydämestäsi lähtee huokumaan sitä voimavaraa, jota äsken hengitit itseesi. Nyt jokaisella uloshengityksellä voimavara leviää sinusta ulospäin. Sinussa itsessäsi on voimavaraa ja levität sitä ympäristöön. Kuvittele kuinka voimavaran sisältämä positiivinen energia leviää ympäristöösi ja siitä vielä paljon, paljon eteenpäin. Jatka tätä riittävän kauan. Lähde liikkeelle ja vain havainnoi energia itsessäsi ja muissa.

Ihastuttavan positiivisen kesäharkan tarjosi henkilöstövalmentaja ja NLP-kouluttaja Anu Vihonen/Neway Oy, neway.fi.

1/2018 Uskomusten muuttaminen tila-ankkureilla

1. Valitse uskomus, jota haluat tutkia ja muuttaa
  2. Valitse lattialta neljä ankkuripaikkaa (voit merkitä ne esim. papereilla)
  3. TOTTA / VARMUUS -paikka
  4. HÄMMENNYS / EPÄVARMUUS – paikka
  5. PALJON VAIHTOEHTOJA -paikka
  6. MOTIVOITUMINEN / KIINNOSTU / UTELIAISUUS – paikka
  7. Elävöitä kaikki neljä tilaa erikseen hakemalla ne jostakin omasta kokemuksestasi. Hae tilat mieluiten niin, etteivät ne suoraan liity käsiteltävään uskomukseen eivätkä myöskään ole itseen liittyvää minäajattelua.

Eli: hae ensin asia, josta olet aivan varma, joka on totta (1), aivan sataprosenttisen totta. Miltä kaikki näyttää, kuulostaa ja tuntuu, kun jokin on todella totta? Hae sitten tilanne, jolloin olit hämmentynyt tai asia, josta et todella tiedä, mitä ajatella (2). Hae samalla lailla tilat 3-4.

Elävöitä kaikki tilat assosioitumalla kaikkiin neljään tilanteeseen. Kun tila on elävöitetty, ankkuroi tila astumalla sille varattuun paikkaan.

Pidä tauko jokaisen ankkuroinnin jälkeen edellisen tilan katkaisemiseksi ja nollaamiseksi.

Uskomuksen kanssa ankkuripaikkoihin 1-4

Ota nyt valitsemasi uskomus ja lähde kulkemaan sen kanssa eri ankkuripaikoissa 1-4. Seuraa, millaisia muutoksia siihen kussakin paikassa tulee. Voit koko ajan muotoilla uudelleen, missä muodossa uskomus on tai miten sen on muuttunut prosessin eri vaiheissa. Parityöskentelyssä ohjaaja seuraa muutoksia puheilmaisussa ja fysiologiassa.

Kysymyksiä kussakin ankkuripaikassa:

Miltä uskomus nyt – tässä paikassa – näyttää, kuulostaa, tuntuu?

Mitä muutoksia uskomuksessa? Missä muodossa se on nyt?

Mihin haluaisit nyt ryhtyä? (Ankkuripaikka 4)

Lopuksi totta / varmuus – paikkaan

Miltä olo tuntuu nyt? Miltä kaikki kuulostaa, näyttää ja tuntuu, kun ajattelet uskomusta siinä muodossa kuin se nyt on?

Testaa tulevaisuustarkistus

Mene mielessäsi tulevaisuuteen ja tarkista, miten uusi uskomus tulevaisuudessa vaikuttaa elämääsi.

Harkan lähde: USKO TAI ÄLÄ, NLP Ajattelukirja 1, Veli-Matti Toivonen ja Riitta Asikainen
Kirjasta jäljensi Anita Ahonen, NLP Trainer, NLP Coach, mentaalivalmentaja

Mieli-harkka 5/2017

Kategoria: Ajattelun avartaminen, uskomusten muuttaminen
Vaikeusaste: Ei ole aina helppoa olla riittävän rehellinen
Aikapuite: Vartista eteenpäin

Onko se totta?

Kysymyksiä uskomusten/käsitysten epäröittämiseen ja muuttamiseen.

Haastattele aluksi uskomus / käsitys, joka koskee itseäsi tai jotain toista ihmistä. Esim. ”Hän ei välitä minusta.”, ”Hänen ei pitäisi myöhästyä.” ”Hän ei saisi aina haukkua minua.” tai ”Olen liian vanha / lihava / laiha / tyhmä / laiska / arka”… Kysymyksiä kysyessäsi anna vastaajalle aikaa odottaa syvempien vastuksien nousemista mieleen… eli tehdään verkkaisesti kuulostellen…

Harjoituksen voi tehdä parin kanssa ja jos teet yksin suosittelen, että kirjoitat vastaukset ylös, jottei mieli pääse huijaamaan.

Kysy:

1. Voitko ehdottomasti TIETÄÄ, että se on totta? ( Kysy vilpittömästi ja kiinnostuneena)
  1. Olet ajatellut ja kokenut noin, MUTTA onko se aina, ehdottomasti absoluuttisesti totta?  (Kysy vilpittömästi ja kiinnostuneena)
  1. Jos ajattelee noin, mitä se vaikuttaa, kun uskot tämän ajatuksen?
  • Mitä tunteita koet, kun uskot tuon ajatuksen?
  • Millaista toimintaa se aiheuttaa, kun uskot tuon ajatuksen?
  • Tuoko tämä ajatus rauhaa vai stressiä elämääsi?
  • Mitä sellaista tästä ajatuksesta kiinni pitäminen antaa sinulle, josta et halua luopua?
  • Mitä et kykene tekemään, kun …
  1. Kuka tai mitä olisit ilman tuota ajatusta?
  • Sulje silmäsi ja kuvittele elämääsi ilman tuota ajatusta. Mitä tapahtuu…? Mitä näet, kuulet, tunnet?
  • Kuinka eläisit elämääsi ilman tuota ajatusta?
  • Jos et kykenisi ajattelemaan niin, kuin elämäsi olisi erilaista?
  1. Käännä tuo ajatus ympäri, tee sille täyskäännös, mikä siitä tulee?
  •     Käännä eri tavoin ympäri – saman ajatuksen voi kääntää monella eri tavalla.
  •     Esim; vastakohdaksi / nurinpäin / takaperin / ylösalaisin / väärinpäin / peilikuvaksi
  •      “Hän loukkasi minua” -> Hän ei loukannut minua. / Hän auttoi minua. / Minä loukkasin  itseäni. / Minä loukkasin häntä. jne.
  1. Mitä mieltä olet nyt alkuperäisestä uskomuksesta / käsityksestä?
  1. Kerro vähintään kolme asiaa, joiden perusteella täyskäännös on vähintään yhtä totta kuin alkuperäinen ajatus.
  1. Jos eläisit tätä täyskäännöstä, mitä tekisit tai kuinka eläisit elämääsi toisin kuin nyt elät?

(Kirjasta Byron Katie: Neljä kysymystä, jotka voivat muuttaa elämäsi)

Mieli-harkka 4/2017

Kategoria: Paikka-ankkurit, näkökulmat
Vaikeusaste: Helppoa, kun on harjoitellut
Aikapuite: Varsinaista assosiointia ja dissosiointia voit tehdä salamannopeasti arjessa, kun on saanut tiloista kokemusta.

Assosiaatio- ja dissosiaatioharjoitus

Assosiaatiossa eläydyt johonkin tilanteeseen, ja näet tapahtuman omin silmin.
Dissosiaatiossa ikään kuin katsot itseäsi ulkopuolelta, ulkopuolisena.
Sanotaan, että kannattaa assosioitua positiiviseen ja dissosioitua negatiiviseen asiaan tai tilanteeseen.

1. Mieti sinulle tuttu, neutraali tilanne, esim. että olet kotona ruokaa laittamassa tai vastaava. Anna mieleesi tulla kaikki VAK-mielteet (mitä näet, kuulet, tunnet, haistat ja maistat. Koe tilanne assosioituneena kuin se olisi juuri nyt. Astu sitten kauemmaksi ja jätä kokemus paikkaan lattialle.
  2. Katsele dissosioituneena, ulkopuolelta tätä paikkaa ja tee havaintoja itsestäsi edestä, takaa, sivulta. Voit vielä kuvitella mitä havaitsisit katonrajasta ikään kuin kärpäsenä katossa tai jos kuvakulma olisi lattianrajasta.
  3. Ota sitten toinen tilanne, jossa on ainakin jonkin verran jotain kielteistä tunnetta. Eläydy siihen assosioituneena. Sinulla on volyyminappula, josta voit säädellä kokemuksen voimakkuutta.
  4. Astu ulos tilasta. Voit hiukan ravistella itseäsi ja puhua hetken jostain arkisesta, että koettu tila vaimenee. Ota sitten lattialta uusi piste kuten kohdassa 2. ja tutki 3. kohdan kokemusta. Pidä huolta, että pysyt dissosioituneena. Voit ottaa aluksi riittävästi välimatkaa, kokeile kuinka lähelle voit palata 3. kohdan pistettä, pysyen yhä dissosioituneena. Huomaat, miten tilanteen aiheuttama tunne on laimeampi ulkoapäin tarkkailtuna.
  5. Voit vielä testata saman mielikuvissasi. Vaihda tilaa assosioiudusta dissosioituun ja taas takaisin useamman kerran.

Mieli-harkka 3/2017

Kategoria: Aivojumppa, näkökulmat
Vaikeusaste. Harjoittelulla alkaa sujua
Aikapuite: Nopea, viitisen minuuttia

Karteesiset koordinaatit

Karteesiset koordinaatit on menetelmä, kielimalli ja ajattelutapa, joka auttaa siirtymään yksiulotteisesta ja rajoittavasta ajattelusta moniulotteisempaan ajatteluun. Mieleen voi nousta asioita, joita ei ole lainkaan tullut ajatelleeksi pohtiessaan tavoitetta, uskomusta tai jotain ongelmaa. Karteesiset koordinaatit auttavat testaamaan myös sitä, kuinka motivoituneita olemme saavuttamaan tavoitteen eli tavoitteen toteutumisen todennäköisyyttä. Esim:

1. Mitä tapahtuu, jos tavoite toteutuu?
  2. Mitä tapahtuu, jos tavoite ei toteudu?
  3. Mitä ei tapahdu, jos tavoite toteutuu?
  4. Mitä ei tapahdu, jos tavoite ei toteudu?

Tai uskomusgiljotiininä:

1. Minut torjutaan, jos olen oma itseni.
  2. Minut torjutaan, jos en ole oma itseni.
  3. Minua ei torjuta, jos olen oma itseni.
  4. Minua ei torjuta, jos en ole oma itseni.     Lisätietoa mm. kirjasta: Kielen taikaa – NLP Kielikirja. Veli-Matti Toivonen ja Timo Kauppi

MIELI-harkka 2/2017

Kategoria: Tavoitteet, paikka-ankkurit
Vaikeusaste: Helppo, kun heittäytyy MIELIkuvittelemaan
Aikapuite: Vähintään vartti

Tulevaisuus neuvonantajana

1. Kuvittele aikajänteesi lattialle ja asetu nykyhetkeen sen viereen seisomaan.
  2. Katso esim. viittä vuotta vanhempaa itseäsi tulevaisuuden aikajänteellä. Millainen toivoisit olevasi? Voit ottaa mukaan sinulle tärkeimpiä asioita esim. ulkoinen olemus, terveys, tunne – elämä, perhe, ystävät jne. Eläydy tähän visioon mahdollisimman vahvasti kaikilla aisteilla ( VAK).
  3. Astu aikajänteelle NYT – hetkeen ja kävele viiden vuoden päähän. Sulauta itsesi tulevaan minääsi. Aisti assosioituneena, miltä kaikki tuntuu (VAK). Katso sieltä nykyistä minääsi.
  4. Kerro nuoremmalle minällesi, mitä hän tarvitsee tullakseen sellaiseksi kuin sinä olet tulevaisuudessa.
  • Kuinka sinua askarruttaneet seikat ovat muuttuneet hyviksi
  • Mikä osoittautui tärkeäksi ja mikä vähemmän tärkeäksi?
  • Mikä on ollut kaikkein tärkeintä?
  • Mitä neuvoja antaisit nuoremmalle itsellesi?
  • Mitä uusia voimavaroja olet ottanut käyttöösi?
  • Mikä oli ensimmäinen askel kohti tavoitetilaa?
  1. Astu pois aikajänteeltä sopivaan kohtaan ja arvioi dissosioituneena ikään kuin tarkkailijan roolista informaatiota mitä vanhempi minäsi antaa nykyhetken minällesi. Anna tarvittaessa tarkkailijana neuvoja ja tarkennuksia.
  2. Astu vielä tulevaisuuden rooliisi aikajanalla ja liitä siihen tarkkailijan näkökulma mahdollisine tarkennuksineen.
  3. Ankkuroi tämä tulevaisuuden kokemus voimavaroineen, värillä, symbolilla, lauseella, kinesteettisesti tai muulla sinulle sopivalla tavalla. Pidä ankkuri päälle laukaistuna ja palaa takaisin nykyhetkeen aikajanalla. Huomaa, miten tämä visio voimavaroineen, neuvoineen sulautuu nykyminääsi.
  4. Käänny katsomaan tulevaisuuteen: Onko tuleva ihanneminäsi ehkä jo lähempänä kuin viiden vuoden päässä?

MIELI-harkka 1/2017

Kategoria: Tavoitteet, paikka-ankkurit
Vaikeusaste: Vaihtelee. Joskus voi olla vaikeuksia päättää tavoitteesta tai täsmentää sitä riittävästi.
Aikapuite: Vähintään puoli tuntia, kun määrittelee huolella. Toinen puoli tuntia, kun käy ”asentamassa” tavoitteen itseensä.

Hyvin muotoiltu tavoite  – P.O.T.K.E.

Tavoitteet antavat elämälle suuntaa ja merkitystä. NLP:ssä on mallitettu tilanteita, joissa ihmiset ovat saavuttaneet tavoitteensa ja on löydetty tekijöitä, jotka edistävät tavoitteen saavuttamista. Syntyi POTKE (PACER)

1) Positiivisesti määritelty. Se mitä haluat tai mitä haluat tehdä ongelman sijaan – ei se mitä haluat välttää.

2) Omasta toiminnasta kiinni. Itse aloitettu ja ylläpidetty. Mitä minä voin tehdä?

3) Tilannespesifi, täsmennetty. Mitä, missä, milloin, kenen tai keiden kanssa, missä asiayhteydessä?

4) Kaikkien aistikanavien kautta koettavissa. Mistä tiedät, kun tavoite toteutuu, mitä silloin näkyy, kuuluu, tuntuu, kenties haisee ja maistuu?

5) Ekologisesti tarkistettu. Onko tavoitteella kielteisiä seuraamuksia? Onko tavoite vaivan arvoinen? Säilyttääkö tavoite kaikki nykytilanteen positiiviset seuraamukset? Käy eri elämänalueet läpi: työ, perhe, vapaa-aika jne…? Alitajunnan hyväksyntä.

Erotetaan nykytilanne ja toivottu tilanne. Kun toivottu tilanne on muotoiltu hyvin muotoilluksi tavoitteeksi, voidaan tarkistaa:

6) Mikä estää sinua saavuttamasta tavoitettasi jo nyt?
7) Mitä voimavaroja sinulla jo on, ja mitä vielä tarvitsisit lisäksi?

Kun tavoitteesi on hyvin muotoiltu, voit ”asentaa” tavoitteen itseesi. Harjoitus on helpompi tehdä, jos joku ohjaa harjoitusta. Harkka tehdään lattialla kävellen.

1. Ota hyvin muotoiltu tavoitteesi mieleesi.
  2. Mihin päin se sijoittuu tilassa? Näytä parille.
  3. Sijoita lattialle nykytilanteen ja tavoitetilanteen paikat. Milloin tavoite on toteutunut?
  4. Kuvittele tavoitteesi toteutuneena tulevaisuudessa. Tee kuvitelmasta mahdollisimman elävä, värikäs ja houkutteleva. Tarkista yksityiskohtia niin, että tavoite konkretisoituu, miltä näytät, millainen asento, kuinka toimit, miten ajattelet, millainen minäkuva ja kehonkieli.
  5. Astu täydellisesti toteutuneeseen tavoitteeseen tulevaisuudessa ja tarkista, että se tyydyttää toteutuneena. Hienosäädä tarvittaessa.
  6. Käänny ja katsele nykyhetkeä. Kuinka paljon tavoitetta itseasiassa on jo olemassa? Mitä askeleita tarvittiin, että pääsit tavoitteeseen. Ota kaikki oppi ja ymmärrys mukaasi.

Palaa takaisin nykyhetkeen. Miten tavoitteen saavuttaminen on tullut helpommaksi? Mikä on seuraava askel kohti tavoitetta. Miten ja milloin tulet tekemään sen? Nyt kun olet matkalla tavoitteeseesi, mitä teet eri tavalla tai sanot eri tavalla itsellesi?

MIELI-harkka 5/2016

Kategoria: Mielen rauhoitus, lempeyden lisääminen, oppiminen
Vaikeusaste:
Helppoa, kun uskaltaa antautua
Aikapuite: Nopea, mitä useammin tekee sen sujuvampaa

Sydämen viesti

Haastavan raastavan tilanteen koettuasi, voit tasapainottaa oloasi ja ottaa tilanteesta se oppi talteen, mikä sillä oli annettavana.

1. Siirrä huomio päästäsi sydämeesi ja sen ympärille vähintään 10 sekunniksi. Hengitä normaalisti.
  2. Palauta mieleen positiivinen kokemus tai tunne ja elävöitä se mahdollisimman vahvaksi. VAK
  3. Kysy sydämesi viisaudelta: -Mitä voin tehdä muuttaakseni tilanteen toisenlaiseksi? – Mitä voin tehdä minimoidakseni stressin? – Mitä opittavaa tässä on? – Mikä on tilanteen viesti?
  4. Kuuntele vastaus. Vaikka et kuulisi heti mitään, tunnet olosi rauhallisemmaksi

MIELI-harkka 4/2016

Kategoria: Näkökulmat, paikka-ankkurit
Vaikeusaste: Keskihelppo. Aluksi voi olla haastavaa eläytyä toiseksi henkilöksi, mutta harjoitus kannattaa kyllä.
Aikapuite: Vartista puoleen tuntiin

Näkökulma harjoitus

Tee paikka-ankkureilla. Kolme eri kohtaa lattialla, sinä, toinen ja tarkkailija.

1. Palauta mieleesi tilanne, jossa toisen käyttäytyminen sai sinut loukkaantumaan tai menettämään tasapainoasi niin, että reagoit tavalla joka ei tyydyttänyt sinua.
  2. Eläydy (assosioidu) itseesi ja koe tilanne uudestaan, mitä näit, kuulit, tunsit?
  3. Siirry nyt tilanteen ulkopuolelle ja katso tarkkailijan objektiivisesta näkökulmasta itseäsi ja toista henkilöä. Pane merkille, miltä te molemmat näytätte ja miltä kuulostatte, miten liikutte ja hengitätte. Millaisia tietoja sinulla on toisen henkilön arvoista ja elämähistoriasta?
  4. Eläydy sitten toiseen henkilöön mahdollisimman perusteellisesti ottamalla hänen fysiologiansa, ajatuksensa, suhtautumisensa jne. Käy tilanne uudestaan läpi tämän toisen henkilön näkökulmasta.
  5. Siirry taas tilanteen ulkopuolelle. Arvioi oman ja toisen henkilön vuorovaikutusta tällä useammasta näkökulmasta tulleella lisäinformaatiolla.
  6. Palaa omaan mieleesi ja pohdi
  • mitä uutta opit itsestäsi?
  • mikä näkökulma oli sinulle helpoin ”tehdä”?
  • millä tavoin voit käyttää tätä harjoitusta?

Mieliharkka 3/2016

Kategoria: Ankkuriharjoitus, voimavaraharjoitus.
Vaikeusaste: Suht helppo. Hankalinta voi olla tavoittaa ja elävöittää haluttu tunnetila. (sen voi myös kuvitella)
Aikapuite: Nopea, viitisen minuuttia

Ankkurointi

MITÄ ANKKUROINTI ON:

Ankkuroinnin avulla on helppo siirtää erilaisia kokemuksia, voimavaroja ja tunnetiloja tilanteesta toiseen. Esimerkiksi omasta menneisyydestä nykyisyyden ja tulevaisuuden voimavaroiksi. Esim. tulossa olevaan esiintymistilanteeseen tai neuvotteluun kaipaat lisää itseluottamusta ja varmuutta.

MILLAISIA ANKKUREITA ON:

• Kinesteettiset ankkurit
  • Visuaaliset ankkurit
  • Auditiiviset ankkurit
  • Paikka ankkurit

MITEN ANKKUROINTI TEHDÄÄN:

Ankkuroinnissa kytketään tunnetiloja ja muistoja ankkureitten kanssa.

1. Valitse kehossasi kohta, johon haluat tehdä ankkurin. (esim. käsi nyrkkiin tai kosketat jotain kohtaa kehossasi) Voit myös käyttää mielikuvaa tai sanaa.
  2. Mitä ominaisuutta tai voimavaraa haluaisit itsellesi lisää? Se voi olla esim. itseluottamusta, rohkeutta, tyyneyttä, tasapainoisuutta jne … Koska sinulla oli tällainen olotila? Muistele miltä silloin näytti, kuulosti ja tuntui. Elävöitä tila mahdollisimman vahvaksi.
  3. Juuri ennen kuin kokemuksen tila on voimakkaimmillaan, ankkuroi se haluamallasi tavalla. Pidä ankkuria päällä vähintään 15 sek., jotta kokemus ehtii integroitua.
  4. Vaihda tilasi takaisin.
  5. Testaa ankkuria laukaisemalla tila uudelleen täsmälleen samalla tavalla kuin tehdessäsi ankkurin.

Toista ankkurointi, jos vaikutus ei ole heti riittävä. Voit ankkuroida samaan paikkaan useita eri voimavaroja.

MIELI-harkka 2/2016

Kategoria: Menetelmä negatiivisten ajatusten ja tunteiden, sekä fyysisen kivun käsittelyyn.
Vaikeusaste: Helppo, vielä helpompi, kun toinen ohjaa
Aikapuite: Nopea, n. 5 min.

Dynaaminen pyöritys

Dynaaminen Spin ™ on mullistava lähestymistapa, joka koostuu useista tekniikoista ja prosesseista, jonka avulla käyttäjät voivat vapauttaa negatiivisia ajattelumalleja, rajoittavia uskomuksia ja fyysistä kipua kahdeksassa minuutissa. Dynaaminen Spin -lähestymistapa on käytännöllinen, helppokäyttöinen itsellesi ja muille, ja toimii hyvin lasten kanssa. Menetelmän ovat kehittäneet Kris Hallbom ja Tim Hallbom.  Lisätietoja aiheesta löydät täältä.

Gift ™  –  Dynamic Spin ™ on prosessi, joka auttaa sinua vapautumaan negatiivisista ajatusmalleista, fyysisestä kivusta ja muista mieli-keho-ongelmista muutamassa minuutissa.

1. Tunnista epämiellyttävä ajatus, tunne, tuntemus tai kehon oire, joka estää sinua saamasta tai tekemästä sitä, mitä haluat.
  2. Huomaa fyysisiä tuntemuksia ja / tai visuaalisia mielikuvia, jotka liittyvät ongelmaan tai kysymykseen. Tunnista ja määrittele, missä tunnet sen kehossasi kun ajattelet sitä.
  3. Vedä ongelma / kysymys irti itsestäsi, ja näe se kellumassa edessäsi kuvan tai symbolin muodossa.
  4. Katso, mihin päin kuva pyörii. Pyöriikö se myötä- vai vastapäivään? Jos näyttää siltä, ettei se liiku, voit kysyä ”Jos se pyörisi, niin mihin suuntaan se liikkuisi?”
  5. Käännä pyörimisen suunta, ja anna sen pyöriä yhä nopeammin ja nopeammin, kunnes se katoaa ja uusi hyvää tekevä kuva, symboli tai lahja ilmenee edessäsi.
  6. Tunnista lahjan myönteinen viesti, ja mikä on sen merkitys sinulle.
  7. Lähetä lahja seikkailuun löytämään toinen piilossa oleva lahja tai viesti. Se voi käydä menneisyydessä, tulevaisuudessa tai missä tahansa hakemassa lisää parantavaa energiaa. Kun se tulee takaisin huomaa lisämuutos ja sen positiivinen viesti.
  8. Siirrä lahja sisälle kehoosi ja huomaa kaikki uudet tunteet ja uusi ymmärrys.
  9. Nyt tarkastele tavoitettasi ja toivomaasi tilaa. Polku tavoitteeseesi on nyt helpompi.

Kokeilemisen iloa toivoo Aurinkomieli, Anita Ahonen, NLP Trainer, NLP Coach, Mentaalivalmentaja

MIELI-harkka 1/2016

Roolin valinta

Kategoria: Mielikuvaharjoitus, ankkuriharjoitus, voimavaraharjoitus,
tietoinen valinnan tekeminen
Vaikeusaste: Helppo
Aikapuite: Nopea, n. 2-5 min.
Kerron harjoituksen taustaa, ja annan muutaman esimerkin, joissa olen itse harjoitusta käyttänyt. Mukana on myös yksinkertainen ohje, miten harjoituksen voi tehdä itselleen tai ohjata toiselle, kirjoittaa Tuula Masalin.

Hyvä ystäväni ja kollegani Anne Talvitie kehitti tämän sovelluksen pari vuotta sitten kesällä, valmentaessaan nuorta motocrossari-miestä Hyvinkään hiekkamontulla.
Motocross-kuski kertoi Annelle: “Ennen osasin ajaa tosi hyvin ja olin oman sarjani kärkikuski ja nyt en enää osaa ajaa ja aloittelijatkin menevät musta ohi. En tiedä mitä on tapahtunut.”
Anne pyysi motocross-kuskia palauttamaan mieleen sen fiiliksen, kun ei osaa ajaa ja katsomaan mielikuvissa, miltä tuo motocross-kuski näyttää. Sen jälkeen Anne ohjasi kuskin palauttamaan mieleen kokemuksen, jolloin hän osasi ajaa.

Motocross-kuskille tuli kaksi mielikuvaa: “Kuski, joka ei osaa ajaa on vasemmalla etuviistossa. Asento on lysähtänyt. Ja kuski, joka osaa ajaa, on oikealla etuviistossa. Asento on suora ja ryhdikäs.”
Kun molemmista kokemuksista oli muodostunut mielikuva, Anne pyysi kuskia valitsemaan, kummalla “kuskilla” motocrossari ajaa seuraavan kisan. Motocrossari valitsi tietysti kuskin, joka osaa ajaa.

Seuraavana viikonloppuna Anne sai kuskilta viestin: “Mä voitin kisan!”

Itse olen käyttänyt Roolin valinta -mielikuvaharjoitusta mm. käydessäni treffeillä (epävarma ja ujo vs. itsevarma ja huumorintajuinen) Treffit menivät hyvin. 🙂
Olen käyttänyt sitä myös kauppareissuilla (nälkäinen sokerihiiri vs. nälkäinen terveellisten valintojen tekijä). Ja voin sanoa, että tämä toimii!

HARJOITUS:

1. Valitse tilanne, jota haluat tutkia eri roolien kautta
  2. Eläydy olotilaan, joka ei palvele sinua, hyvinvointiasi tai tavoitteesi saavuttamista. Katso, millainen mielikuva itsestäsi syntyy tämän olotilan/toiminnan kautta.
  3. Eläydy seuraavaksi myönteiseen olotilaan, jolloin osaat toimia oman itsesi ja hyvinvointisi parhaaksi tai tavoitteesi suuntaisesti. Katso, millainen mielikuva itsestäsi syntyy tämän olotilan/toiminnan kautta.
  4. Katso molempia mielikuvia itsestäsi. Halutessasi voit astua ja eläytyä molempiin “rooleihin” vuorotellen ja fiilistellä.
  5. Valitse, kumman otat käyttöön tilanteeseen, johon olet menossa.
  6. Astu tähän “rooliin”, pue se päällesi ja havainnoi, mitä tapahtuu.

Julkaistu MIELI-lehdessä 4/2015.

MIELIharkan 1/2016 tuotti
Feel Orange, Tuula Masalin, NLP Trainer, Social Panorama Consultant, Certified Business Coach