Eskimokäännös

Veli-Matti Toivosen matkassa yllättävä pulahtaminen syvään veteen on turvallista tehdä.

Kajakilla hurjissa virroissa melovat tietävät, että yhtäkkiä saattaa istua pää alaspäin veden alla.

Hieman samalta minusta tuntui maanantaina Veli-Matti Toivosen vetämässä NLP- ja kirjaillassa ’Palata sinne missä on’ maanantaina 21.5. Era Nova Bookshopissa.

Ja vähän samaan tapaan, kuin melontaharrastuksessa pyörähdys lähtee niksahduksesta lantiolla, tarvitaan mielen nopeaan matkaan 360 asteen kierrokselle päätös siitä, että antaa kehon johtaa, tietää ja vaikuttaa.

Kuulostaa hurjalta ja sitä se olikin. Sain kokeilla Veli-Matti Toivosen ja Totte Vadénin uudesta kirjastakin löytyvää harjoitusta, jonka ideana on kääntyä ’kvartaali kerrallaan’. Treenin tuloksena palaat sinne missä olit ja olet taas; uutena. Minun tapauksessani ilman muutaman kuukauden mieltä, kehoa ja kokonaista naista vaivannutta epämiellyttävää ja isoa mustaa piikikästä möykkyä (symboli eräälle vuorovaikutus- ja ihmissuhdeongelmalle, jota harjoituksessa käsittelin).

NLP:n parhaita ominaisuuksia on sen nopea ja helppo käyttöönotto. Taitavien NLP-coachien parhaita ominaisuuksia on jakaa tietojaan ja taitojaan; kehittämiään mallejaan, oivaltamiaan ajatuksia, eteenpäin kaikille heille, jotka ovat valmiita vastaanottamaan. Olen lukenut todennäköisesti ja toivottavasti kaikki Toivosen kirjat ja joka kerran kun näen ja koen hänet livenä, vaikutun. Rakastan kirjoja kätevänä käyttöliittymänä ja oppimisen sekä oivaltamisen välineenä ja ehkä vielä enemmän rakastan konkreettisia kokeiluja ihmisten kanssa. Kun uskaltaa heittäytyä vietäväksi, uskaltaa antaa ja saada. Kirjan kanssa pääsee pitkälle, yhdessä ihmisten kanssa harjoitellen vielä pidemmälle. Tämän Toivonen todisti, omassa kirjaillassaan.

Minätila mukana myyntityössä

Illan aikana tutustuimme myös omaan minätilaan. Miten laaja se on, mitä sieltä löytyy? Miten se voi suurentua tai pienentyä, mitä siellä on hyvä olla? Minätilaan liittyvässä harjoituksessa pääsin loikkimaan aurinkoniitylläni ja taikametsässäni sekä huomasin, kuinka kaikki jäniksistä jaguaareihin ja metsästäjistä muurahaisiin oleilivat minuntilassani ihan muina miehinä. Totesin, että tilan tietoiselle koon säätelylle on tarvetta ja huomasin, että sehän onnistuu, heti kun sen tiedostaa.

Parin päivän kuluttua kokoustin myyntiorganisaation johtoryhmässä. Timanttista myyntiosaamista ihaillessani sain ahaa-elämyksen; ja suoranaisen näyn kahden huippumyyjän minätilasta: heillä minätilaan kuuluu kauppa, jota he ovat menossa tekemään. Hoksaus: kun olet myymässä jotain, kannattaa varmistaa, että tuleva kauppa kuuluu minätilaasi. Myyntijohtajakin tykkäsi tästä havainnosta ja selvästi hänen minätilaansa kuului sillä hetkellä suuri oivaltamisen ilo.

Jos sinulla on mahdollisuus kokea Veli-Matti Toivosen ja Totte Vadénin ’Palata sinne missä on’ -ilta, kannattaa se tehdä. NLP-yhdistyksen järjestämät NLP-illat, joissa Toivonen vierailee ahkerasti löydät tapahtumakalenteristamme.

Hyviä elementtejä minätilaasi toivottaen,

Tarja Törmänen

Tarja Törmäsen tekstejä löydät lisää blogiesta HalutOn ja Pikkutassu. Hän on yös NLP-yhdistyksen Facebook-sivujen päätoimittaja ja aktiivinen somettaja.

Tarja Törmänen, Suomen NLP-yhdistyksen puheenjohtaja, NLP-viestintävalmentaja ja kirjakauppiatar, Eva Nova Bookshop