Kuinka jatkaisit sanoja ”Minä olen”?

Miten puhuisit itsestäsi? Mitkä olisivat vahvuutesi, ominaisuutesi? Olisitko siihen tyytyväinen vai tyytymätön?

Minne käsityksestäsi itseesi liittyen kuljettaa sinua elämässäsi, viekö se siihen suuntaan mihin haluat vai estääkö se sinua kokemasta asioita, joita haluaisit kokea?

Olen törmännyt keskusteluissa useasi siihen, että ihmiset pohtivat omaa elämäntarkoitusta sekä keitä he olevat sisimmältään. Olen kannustanut siihen, millaisia he ovat nyt ja millaisia he haluaisivat olla.  Tarkistamme usein myöskin sen, tuntuvatko mainitut asiat hyvältä, kun ne sanoo ääneen itselleen ja kokee niiden olevan itsessään. Tarkistuksella haluan valmentajana varmistaa, että ääneen sanotut asiat lähtevät valmennettavasta itsestään, etteivät ne ole yhteiskunnan värittämiä tai jonkun muun toivomia asioita.

Teen valmennuksessa paljon erilaisia NLP:hen liittyviä harjoituksia ja intuition kautta sovellan ja muutan niitä aina yksilöllisesti valmennettavalle. Tärkeintä minulle on työssäni se, että valmennettava oivaltaa, mikä hänelle on oikeasti elämässä tärkeää ja merkityksellistä. Tämän jälkeen on helpompi rakentaa omaan mieleen ja toimintaansa suunnitelmaa, onnistuen asioissa, joita haluaa elämässään tapahtuvan. Ilman konkreettista suunnitelmaa mielensä sisässä ja niitä sisäistäen ei tee oikeita valintoja arjessaan.

Kannustankin nyt sinua MIELI-blogin lukija, pysähtymään itsesi äärelle ja kuulostelemaan, kuka oikeastaan olet, mitä sinulle kuuluu ja oletko menossa elämässäsi siihen suuntaan, mihin oikeasti haluat mennä.

Voit käydä läpi itseksesi seuraavia asioita:

• Millaisessa ympäristössä näet itsesi tällä hetkellä, mitä erityistä näet, kuulet ja tunnet siellä? Oletko tyytyväinen elämäsi ympäristöösi vai toivoisitko siellä olevan jonkun asian toisin?
  • Mitä konkreettisesti itse teet elämässäsi ja kuinka sen teet ja mikä mahdollistaa sen, että voit toimia parhaimmillasi arjessasi?
  • Miksi toimintasi arjessasi on sinulle tärkeää ja kuinka se näkyy valinnoissasi?

Näihin kysymyksiin vastatessasi saat vastauksia siihen, kuka olet, mikä on sinulle merkityksellistä elämässäsi ja mitä haluat tehdä elämäsi aikana.

Koen, että näitä asioita on hyvä päivittää itsensä kanssa, jotta elämä itsessään ei valu hukkaan. Kun saat avattua sen, mitä elämältä haluat itsellesi konkreettisesti, voit tehdä mielikuvaharjoituksen vaikka joka aamu tai mihin tahansa päivittäin sinulle sopivaan aikaan. Kuvittele itsesi ympäristöön, missä haluat olla ja käy läpi kaikin aistein mitä ajattelet, tunnet ja toimit ollessasi tässä ympäristössä. Kuvittele kaikki mahdolliset hyvät vahvuutesi olevan sinussa. Kuvittele, että teet asioita juuri niin kuin unelmoit tekeväsi. Teen itse tämän usein aamuisin ja läpi eri osioita, mitä haluan elämäni aikana tehdä, missä olen ja kuinka sen teen.

Ole rohkea ja uskalla astua itsesi äärelle, se kannattaa. Näin oikeat ja merkitykselliset asiat alkavat käymään toteen elämässäsi. Kun olet rohkeasti oman elämäsi käsikirjoittaja, et enää seilaa ilman suuntaa.

Suvi Saari, ET psykoterapeutti ja NLP Master, joka opiskelee parhaillaan NLP Traineriksi ja Kliiniseksi Hypnoterapeutiksi