Me selviydymme kyllä

Ulrika Björkstam
Ulrika Björkstam todistaa tämän bloggauksen otsikon todeksi elämäntarinallaan ja kirjallaan ”Nouse nyt”. Sinäkin olet selviytymiskykyinen. Koska olet ihminen.

Kaksi valtavaa perättäistä räjähdystä, valtava tulimeri ympärillään Björkstam kuulee päänsä sisältä äänen: ”Nouse nyt, jos meinaat koskaan enää nousta.” Ääni kuuluu, vaikka hän juuri sadasosasekunteja ennen on ollut räjähdyksen keskellä hämmentynyt ja hyväksyvä; ja ajatellut: ”Nyt minä kuolen.” Dramaattisesti alkava tarina on sekä totta että mitä erinomaisin esimerkki valtavasta resilienssistä. Muutoskyvystä, kyvystä ponnahtaa takaisin elämään, vaikka se tapahtuisi askel askeleelta, hengitys hengitykseltä.

Ulrika Björkstam puhui resilienssistä Suomen NLP-yhdistyksen Innostu ja onnistu voimaan hyvin -tapahtumassa 10.10. Vaikuttava selviytymiskertomus sai alkunsa Meksikosta.  Maassa 2000-luvulla asunut suomalainen Björkstam oli lähdössä marraskuussa 2008 omiin syntymäpäiväjuhliinsa, ja odotti taksia kadulla, kun taksin sijasta paikalle putosi ja räjähti lentokone. Nuori nainen menetti onnettomuuden myötä melkein kaiken, paitsi henkensä: työnsä, puolisonsa, terveytensä. 40 prosenttia hänen kehostaan paloi, pahiten kasvot ja kädet.

16 viikkoa sairaalassa ja kymmenet vaativat leikkaukset vuosien mittaan toivat jatkuvaa muutosta Ulrikan elämään. Muutoksia, joihin piti sopeutua, haastavista tilanteista ja olosuhteista selviytyä ja pyrkiä löytämään tasapaino itsensä kanssa elämiseen. Ulrika selviytyi. Kokemuksensa myötä hän alkoi tutkia resilienssiä ja nykyään hän puhuu aiheesta työkseen ja on myös Suomen ensimmäinen CReC-sertifioitu resilienssivalmentaja.

Ulrikan esityksestä erityisesti jäi mieleen se, että meissä kaikissa on jo valmiina resilienssitaitoja. Ja jos jostain syystä tuntuu siltä, että ne ovat vielä piilossa, voi niitä houkutella esiin harjoittelemalla. Resilienssiä kun on monenlaista. Ehkä nyt on oikea aika tutkia sitä, millaisia resilienssitaitoja meillä kullakin on.

Vinkki: Lue Ulrikan kirja Nouse nyt – Kuinka selvisin vakavasta onnettomuudesta (WSOY, 2018).

Etu sinulle NLP-blogin lukija: verkkokaupasta www.wernerjarl.fi saat Ulrikan kirjan 30 % alennuksella sekä ilman postikuluja! Hinta kirjalle kotiintoimitettuna nyt vain 21 eur! Etu on voimassa 31.12.2020 saakka, koodilla NLP.

Tiesitkö, että resilienssi on taito, jota voit harjoitella. Koronapandemian koettelemassa maailmassa on monen yksilön mieli mutkalla ja ajattelu jopa umpikujassa. Muutos, ja isot, yllättävät muutokset ovat vahvasti läsnä elämässämme. Ylipäätään, ihan jo ilman pandemiaakin maailmassa, joka on muuttunut esimerkiksi teknologisella kehityksellä mitaten enemmän viimeisen 30 vuoden kuin sitä edeltävän 300 vuoden aikana, tarvitaan muutoskykyisyyttä. Ehkä enemmän kuin koskaan aiemmin.

Pohdittavaksi

Mitä resilienssin osa-alueita voisit omalta osaltasi kehittää nyt heti? Missä olet jo vahva, missä on eniten kehitettävää? Resilienssi koostuu muun muassa näistä elementeistä:

• tavoitteet ja merkitys
    • Mitkä ja millaisia ovat tavoitteesi ja miksi ne ovat sinulle tärkeitä?
  • myönteisyys ja sen havaitseminen
    • Havaitse ja fokusoi positiivisiin asioihin ja mahdollisuuksiin.
  • realistinen optimismi ja sinnikkyys
    • Resilienssi sanana tarkoittaa takaisin ponnahtamista, kimmoisuutta. Jotta voit ponnahtaa takaisin, täytyy sinun tuntea pinta, jolta olet ponnahtamassa. Tunnista tunteet, hyväksy tunteet, anna tunteiden tulla. Ole rehellinen ja hyväksyvä itsellesi ja itseäsi kohtaan. Jos jokin ei onnistu heti, hyväksy, opi, ole sinnikäs.
  • joustavuus
    • Millaista sosiaalista joustavuutta ja oman ajattelun joustavuutta sinulla on? Mitä tarvitset lisää? Osaatko kysyä ja kuunnella? Jos huomaat olevasi jumissa joko-tai ajattelussa, voisitko vaihtaa sekä-että -ajatteluun?
  • itsesäätely
    • Epämieluisat ja ikävät tunteet kuuluvan ihmisen elämään. Voit kuitenkin itse päättää, miten suhtaudut tunteeseen, lisätä tyyneyttä ja kontrollia ja säädellä epämiellyttäviä tunteita.
  • terveys
    • Kehon ja mielen yhteys on saumaton. Siksi kehomielen hyvinvointi on tärkeää. Jotta sinulla on edellytykset selviytyä ja olla resilientti, tarvitset terveyttä. Tarvitset unta, liikuntaa ja hyvää ravintoa ja mahdollisuuden palautua henkisistä ja fyysisistä rasituksista. Joka päivä.

Author picture

Tarja Törmänen, Suomen NLP-yhdistyksen puheenjohtaja, NLP-viestintävalmentaja, tietokirjailija