Mitä hyötyä NLP:stä on?

Olisi hienoa, jos tähän olisi yksi ainoa ja oikea vastaus, sitä minulla ei ole. Jokainen meistä voi hyödyntää NLP:tä juuri siinä missä sitä itse tarvitsee ja missä se on kaikkein tarkoituksenmukaisinta.

Minulle NLP on ollut keino tarkastella omaa sisäistä maailmaa ja sen suhdetta ympärilläni olevaan maailmaan, ihmisiin, asioihin ja tekemisiin.

Olen lisännyt mahdollisuuksia elämässäni rikkomalla uskomuksia, jotka ovat estäneet minua etenemästä tai tavoittelemasta haluamaani. Samalla olen vahvistanut niitä uskomuksia, jotka minua tukevat. Mahdottomasta on tullut mahdollista.

Monenlainen runsaus on lisääntynyt elämässäni kun olen antanut itseni oppia kuinka monta tapaa toimia oikein ihmisillä onkaan käytössä. Minun tapani kokea maailma ei olekaan ainoa tapa, eikä etenkään ainoa oikea. Tämä on lisännyt joustavuutta vuorovaikutukseen ja ihmisen kohtaamiseen, entinen ”minä tiedän kaikesta kaiken” onkin tänään ”wau, mielenkiintoinen tapa sinulla, kerro minulle lisää!”.

Vaikuttavaa on myös ollut NLP:n perusolettamukset siitä, kuinka kaiken toiminnan takana on jokin positiivinen tarkoitus. Kun lapsi paiskoo ovia nenäni edessä, hän haluaakin katkoa napanuoran ja itsenäistyä, minun ärsyttämiseni on vain luomani tulkinta hänen toiminnastaan. Tämä ei tarkoita sitä, että hyväksyisin kaiken toiminnan kuten väkivallan jne, teko voi olla tuomittava, ihminen teon takana on kuitenkin eri asia.

Toinen mieltäni järisyttänyt asia on juuri se ”luominen”. Kuinka jokainen luo oman todellisuutensa jokainen hetki. Piirrämme karttaa todellisuudesta omien arvojemme, motivaatiomme, tietoisen- ja ei-tietoisen mielemme avulla. Kokemuksemme, tunteemme, luulemisemme ja tietämisemme vaikuttavat kartan piirtämiseen niin, että kaksi karttaa samasta maastosta (todellisuudesta) ovat aina omanlaisia ja erilaisia. Tämän ymmärtäminen ja sisäistäminen on oikaissut monta mutkaa matkallani.

Mallittamalla olen saanut runsaasti tietoa asioista, jotka minua kiinnostavat. Ja nimenomaan sellaista tietoa, joka on ihmisen sisäisessä maailmassa integroituna niin, että sitä on vaikea sanoin kertoa kysyttäessä. Mallittamalla olen myös opiskellut itseäni, ajatuksia sanojen ja tekojen taustalla, sisäistä puhettani, ennakkoajattelua ja paljon muuta.

Mielteet ja niiden editointi, loogiset tasot, samauttaminen, uskomustyökalut, tavoitteiden tekeminen ja monet, monet muut työkalut ovat pikkuhiljaa tulleen arkiseen elämääni helpottamaan tapaani olla, kohdata ihmisiä ja asioita, selkeyttämään tulevaisuuden suunnitelmien tekoa ja myös konkreettisiksi työkaluiksi työhöni.

Minulle NLP ei ole vain menetelmiä ja tekniikoita, vaan tapa ajatella ja tapa elää. Se tarkoittaa sitä, että kaikki olemme samanarvoisesti oppimassa ja opettamassa, kaikki on mahdollista ja on monta oikeaa tapaa toimia, ajatella ja tuntea.

KIRJOITTAJA Tuuli Paltemaa on etsijä, eksyjä ja löytäjä. Ihminen, joka mieluiten tekee kaiken tuon edellisen yhdessä muiden ihmisten kanssa. Valmennusyrittäjä, ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja taideterapeutti, NLP Trainer. Lue lisää www.myotatuulivalmennus.fi.

Tuuli Paltemaa, NLP Trainer, valmennusyrittäjä, ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja taideterapeutti