Multitaskaamisesta mielenrauhaan

Kuva: Ideas for Freedom -nettisivusto

Multitaskaaminen eli monta rautaa tulessa samanaikaisesti. Se on taito, jota tarvitaan työelämässä ja myös kotona. Vapaa-aikakin on monesti täyteen buukattu, kun samanaikaisesti saattaa selata somesta tuoreimmat uutiset, päivittää omat kuulumiset, kuunnella musiikkia, seurata striimiä ja vahtia puurokattilaa. Vasta palaneen käry herättää huomion ja palauttaa tähän hetkeen.

Töissä on monta projekti ilmassa yhtä aikaa ja ” siinä samalla kun teen tuon voin käydä ottamassa pari kopiota, soittaa puhelun ja noutaa kupin kahvia” – kunnes havahtuu, että kahvi valuu kupin reunojen yli lattialle.

Itsekin yritin pitkään olla tehokas ja tehdä monta asiaa samanaikaisesti. Kuvittelin, että kun tekee paljon, saa paljon aikaan. On siis Tehokas. Tuloksena oli kuitenkin havainto, että yhtä monta asiaa oli edelleen kesken, kuin mitä oli aikanaan aloittanutkin. Usein kuvaan tuli mukaan myös hosuminen ja ärtymys, kun homma ei edistynyt.

Mikä olisi vaihtoehto multitaskaamiselle? Voisi kokeilla tehdä keskittyneesti yhden asian kerrallaan. Tähän liittyy zen-ajatus: ”Kun kävelet, kävele. Kun syöt, syö”. Eli keskittymällä kokonaisvaltaisesti siihen, mitä on tekemässä, tekee kyseisen asian valmiiksi ja vasta sitten siirtyy seuraavaan tekemiseen. Silloin on täysin läsnä tässä hetkessä, keskittyy sataprosenttisesti juuri siihen, mitä on tekemässä. Saattaa huomata, että tekemiset sujuvat helpommin ja nopeammin ja saa enemmän aikaan. On siis Tehokas. Kuulostaako tutulta? Sama lopputulos kuin multitaskaamisella – paitsi, että ärtymys ja hosuminen jäävät pois ja valmista tulee helpommin.

Konkreettisesti koin tämän esimerkiksi silloin, kun olin eräänä kesäpäivänä leikkaamassa huvilan pihaa reunustavia pitkiä pensasaitoja. Mottonani oli: ”Kun leikkaat pensasaitaa, leikkaa pensasaitaa”. Huomasin, että tekeminen, joka usein aiemmin sujui hitaasti ja osin vaivalloisesti, sujuikin nyt kuin itsestään: oksa toisensa jälkeen leikattiin tasaiseksi. Olin leikannut päiväurakan ennätyksellisen nopeasti ja helposti. Itseasiassa ruokahalu kasvoi syödessä. Minulla riitti intoa jatkaa jo seuraavan päivän ja sitä seuraavankin päivän urakkaan.

Nykyään pyrin aina kun mahdollista tietoisesti tekemään yhden asian kerrallaan. Suunnittelutyössä keskityn pelkästään suunnitelman tekoon, en muihin tehtävin.  Sen jälkeen käyn erikseen ottamassa kopioita, minkä jälkeen soitan puhelun, sitten kirjoitan viestin, korjaan kokeet. Lopuksi palkitsen itseni kupillisella kahvia, sainhan hommat valmiiksi odotettua nopeammin ja helpommin!

Kuva: Ideas for Freedom -nettisivusto

Janne Turunen, luokanopettaja, NLP Trainer, NLP Master Coach, Seinäjoen ja Kokkolan NLP-iltojen aluevastaava, NLP-yhdistyksen hallituksen varajäsen, entinen multitaskaaja